Bokusgruppen stärker sin digitala kompetens med två nya rekryteringar

24 sep, 2021, 08:00

Bokusgruppen välkomnar nu två nya kollegor till bolaget. Det är Kent Karlsson, ny CIO, som tar plats i ledningsgruppen och Rickard Lundqvist, affärsansvarig Bokus Play.

Rekryteringarna är ett led i att stärka det digitala fokuset och IT-utvecklingen inom bolaget. Kent Karlsson, tillträdande CIO, kommer senast från en roll som CIO på Daniel Wellington. Kent ingår nu i Bokusgruppens koncernledning och kommer att ha starkt fokus på innovation med kunden i centrum.

– Min ambition är att vi tillsammans ska skapa den absolut bästa upplevelsen för våra kunder oavsett hur de kommer i kontakt med oss. Det gör vi genom att, förutom ha kundfokus, ligga i teknisk framkant, vara datadrivna och främja innovation, säger Kent Karlsson, blivande CIO Bokusgruppen.

Rickard Lundqvist har en lång bakgrund inom digitala prenumerationer och kommer från en roll på Schibsted där han under de senaste åren lett Svenska Dagbladets digitala omställning inom privatmarknaden. Nu axlar Rickard rollen som affärsansvarig för Bokus Play, Bokusgruppens abonnemangstjänst för ljud- och e-böcker.

– Förutom att jag nu får jobba med alla fantastiska människor inom Bokusgruppen ser jag fram emot att få leverera en användarupplevelse i världsklass samt bygga vidare på att knyta våra butiker ännu närmre vårt strömmade erbjudande – här finns verkligen en enorm potential som andra aktörer saknar, säger Rickard Lundqvist, affärsansvarig Bokus Play.

För Bokusgruppen är de nya rekryteringarna ett viktigt tillskott i den digitala tillväxtresan.

– Vi har en tydlig ambition och plan för att öka tillväxttakten i de digitala kanalerna genom fortsatta investeringar de närmaste åren. Kent och Rickard är viktiga pusselbitar i resan framåt och jag är väldigt glad över att vi lyckats göra två riktigt starka rekryteringar inom det digitala området, säger Maria Edsman, VD Bokusgruppen.

Rickard Lundqvist tillträde i sin nya roll den 13 september och Kent Karlsson tillträder den 4 oktober.

För mer information vänligen kontakta Alexandra Fröding, presskontakt, via alexandra.froding@bokusgruppen.com.